Standardowe paliwo do silników Diesla dostępne na stacjach benzynowych to olej napędowy, a dokładnie jego wariant B7, a czym jest olej napędowy B0? O ile powszechnie funkcjonujące na rynku oznaczenie ON nie powinno dziwić zainteresowanych, o tyle bardziej szczegółowy wyróżnik B może wielu z nas wprowadzić w lekką konfuzję. Sprostujmy więc na wstępie: typowy Diesel dostępny na stacjach paliw to olej napędowy B7. Czym jednak jest paliwo B0 przeznaczone dla najbardziej wymagających silników Diesla?
Najczęściej wystarcza nam wiedza, czy dany pojazd jest zasilany benzyną, czy Dieslem. O ile różnica między tymi dwoma rodzajami paliwa to odrębny temat, o tyle na tym drugim rodzaju skupimy się właśnie w tym poradniku. Wiemy już, że Diesel tankowany powszechnie na stacjach benzynowych to olej napędowy B7. Oznaczenie to możemy napotkać nie tylko na dystrybutorach i pistoletach, ale także na naszym samochodzie, zazwyczaj w okolicach wlewu paliwa, a także w instrukcji obsługi pojazdu. Co właściwie oznacza?
Litera B odnosi się ogólnie do olejów napędowych. Następująca po niej liczba z kolei oznacza maksymalną zawartość biokomponentów. Wariant B7 to olej napędowy w 7% wzbogacony o mieszankę dodatków roślinnego pochodzenia. W założeniu wprowadzenie takich dodatków do paliwa miało nieco zredukować negatywny wpływ transportu na środowisko. Jakie to składniki?
Przez lata biokomponenty obecne w paliwie postrzegaliśmy jako odnawialne źródło energii i ruch na rzecz środowiska. Współcześnie pojawia się coraz więcej głosów krytykujących przepisy związane z tzw. biopaliwem. Bardziej wnikliwi użytkownicy pojazdów z silnikami Diesla powinni jednak wiedzieć, że mogą się spotkać również z wariantami B10, a także B0. Diesel ze znakiem B10 będzie oczywiście wskazywał na większą zawartość biokomponentów w paliwie. Z kolei oznaczenie B0 analogicznie na Diesel bez takich dodatków.
Co w dużej mierze wpływa na cenę paliwa B0 i różnice w cenie pomiędzy olejem napędowym B0 a B7? Jest to konieczność wyrabiania przez producentów paliwa tzw. NCW. Narodowy Cel Wskaźnikowy to minimalny udział biokomponentów i innych paliw odnawialnych zużytych we wszystkich rodzajach transportu. To ogólna ilość paliw i biopaliw ciekłych zużywanych w ciągu roku kalendarzowego w transporcie drogowym i kolejowym, liczona według wartości opałowej. By uniknąć kar, producenci często wstrzymują dystrybucję. Wpływa to na finalną cenę paliwa B0 i przekłada się tym samym na sporą niestabilność ceny tego rodzaju oleju napędowego.
Czy „czyste paliwo” Diesla to automatycznie lepsze paliwo? Czy takie rozwiązanie sprawdzi się w przypadku wszystkich pojazdów na olej napędowy? Wreszcie czym charakteryzuje się paliwo B0?
Olej napędowy B0, czyli Diesel bez biokomponentów, przeznaczony jest dla najbardziej wymagających silników wysokoprężnych Diesla. Silniki te najczęściej znajdują zastosowanie w profesjonalnych celach. Sprawdza się więc nie tylko w przypadku aut osobowych, ale także samochodów dostawczych, transportowych i najnowszych modeli ciągników rolniczych. Ten wariant pozytywnie wpływa na żywotność filtra paliwa i innych elementów silnika, a w sezonie zimowym zapewnia szybszy rozruch. Dodatkowo należy przyznać, że jakość biokomponentów w “normalnym” paliwie bywa różna. Dlatego też wielu specjalistów, zwłaszcza zimą, zaleca stosowanie paliwa B0.
Jeśli producent samochodu konkretnej marki z silnikiem Diesla przewiduje użytkowanie zarówno oleju napędowego z dodatkiem biokomponentów, jak i czystego Diesla, temat właściwie jest załatwiony. W wielu przypadkach jest jednak wiele wskazań do tankowania oleju napędowego B0. Dlatego też dla dobra centralnej części swojego samochodu – jego silnika – warto zgłębić temat “najlepszego dostępnego paliwa” i konsekwentnie przestrzegać konkretnych zaleceń.
Paliwo B0 na dużą skalę wykorzystuje się w branży transportowej oraz rolniczej. Zadowoleni klienci najczęściej wskazują dwie zasadnicze zalety tego rodzaju oleju: ekonomię jazdy na najdłuższych trasach oraz dobry wpływ na żywotność poszczególnych elementów silnika. Różnice między paliwem B7 a B0 będą oczywiście sprowadzać się nie tylko do ceny. Istotny jest również skład chemiczny, który możemy zauważyć gołym okiem – chociażby barwa i konsystencja oleju. Oleje napędowe B7 lub B10 będą więc bardziej mętne i nieprzezroczyste, a ich kolor jasnożółty lub złocisty. Paliwo B0 z kolei to substancja dalece bardziej przejrzysta, niebieskawa lub wręcz przezroczysta w kolorze. Oczywiście różnice jednak będą głównie dotyczyć wpływu paliwa na części silnika. Choć te kwestie interesują użytkowników najbardziej, tutaj z kolei realne zmiany będziemy w stanie zauważyć po dłuższym czasie użytkowania.
Należy liczyć się z tym, że regularnie tankowany Diesel z biokomponentami to częstsza konieczność wymiany filtrów w aucie. Konwersja z z paliwa B7 na B0 nie powinna jednak dokonywać się błyskawicznie, z tankowania na tankowanie. By móc w pełni odczuć jakościową różnicę, przed zmianą oleju napędowego należy dokładnie oczyścić zbiornik paliwowy.
Jesteś zainteresowany naszą ofertą oleju napędowego lub benzyny? Skontaktuj się z nami, wspólnie znajdziemy najlepsze rozwiązanie dla Ciebie! https://petromex.pl/kontakt/