13 stycznia 2018 r. zaczęła obowiązywać, uchwalona 24 listopada 2017 r., tzw. ustawa STIR. Wprowadza ona zmiany o charakterze prewencyjnym, których celem jest obniżenie skali wyłudzeń podatkowych oraz zapewnienie podatnikom możliwości weryfikacji kontrahenta będącego płatnikiem VAT.
Główne założenia tzw. ustawy STIR
Ustawa STIR ma ograniczyć wyłudzanie podatków przez nieuczciwe firmy, które realizując sztuczne transakcje przy pomocy przelewów bankowych, korzystają z nieprzysługującego im zwrotu podatku VAT. To z kolei naraża Skarb Państwa na poważne straty. Proceder ten ma jednak ukrócić specjalny system.
Na mocy nowych regulacji prawnych uruchomiono rejestr informacji o rachunkach podmiotów kwalifikowanych (dotyczy wyłącznie rachunków firmowych a nie prywatnych kont osób fizycznych) oraz dokonywanych przez nie transakcji, także jeśli odbywają się za pośrednictwem rachunków otwartych w SKOK.
Następnie, na podstawie ich analizy, system ma obliczać ryzyko zaistnienia oszustwa podatkowego, a w razie potrzeby zamrozić środki na rachunku, by wykonanie przelewu nie było możliwe. Nadzór nad funkcjonowaniem programu sprawuje Szef Krajowej Administracji Skarbowej (KAS), natomiast dane do systemu automatycznie przesyła izba rozliczeniowa.
Co więcej, równolegle z systemem zaczął funkcjonować udostępniony przez Ministerstwo Finansów wykaz podmiotów niezarejestrowanych, wykreślonych i przywróconych do rejestru VAT. Na podstawie informacji w nim zawartych, podatnik VAT może sprawdzić wiarygodność kontrahenta, z którym współpracuje lub zamierza podjąć współpracę, i ocenić, czy działa on zgodnie z prawem.