SENT GEO – od kiedy?
Obowiązującą od zeszłego roku ustawę SENT poszerzono o nowy zapis. Od 1 października br. każda firma zajmująca się transportem towarów wrażliwych zobowiązana będzie przesyłać do systemu dane geolokalizacyjne ze środków transportu. Co to oznacza dla przedsiębiorców i z czym się wiąże?
Obowiązki przewoźnika zgodnie z SENT GEO
Z wprowadzeniem przepisów wiążą się nowe obowiązki. Firma specjalizująca się w transporcie towarów wrażliwych musi w każdym pojeździe zainstalować lokalizator – może nim być tablet lub smartphone – wyposażony w dedykowany system albo wdrożyć tzw. system zewnętrznej lokalizacji.
Kiedy SENT GEO należy wdrożyć?
Na wdrożenie zmian przedsiębiorcy mają czas do końca roku (to tzw. okres przejściowy do 31 grudnia 2018, w którym nie będą nakładane sankcje za niedopełnienie obowiązków).
Aplikacja SENT GEO
Oprogramowanie monitoruje trasę przejazdu, zbiera dane m.in. zapisuje współrzędne geograficzne położenia pojazdu wraz z datami i godzinami, a następnie przesyła je do bazy. Z aplikacji można korzystać za darmo. Można ją pobrać dla urządzeń z systemem Android poprzez sklep Google Play oraz dla Apple IOS – w sklepie App Store.
Aby śledzenie pojazdu było możliwe, informacje o jego położeniu muszą być przesyłane na bieżąco, w związku z czym kierowca zobligowany jest włączyć lokalizator tuż przed wyruszeniem w drogę i wyłączyć go natychmiast po dotarciu do celu. Wymagane jest także podanie w zgłoszeniu numeru lokalizatora lub zewnętrznego systemu lokalizacji. Zbagatelizowanie nakazu będzie karane grzywną w wysokości 10 tys. zł.
Więcej informacji na temat specyfikacji technicznej systemu oraz integracji ZSL (Zewnętrznyh Systemów Lokalizacji)na platformie PUESC: https://puesc.gov.pl/e-przewoz.
Co zrobić, gdy lokalizator lub zewnętrzny system lokalizacji przestaną działać?
Jeżeli okaże się, że lokalizator lub zewnętrzny system lokalizacji jest niesprawny przez dłużej niż godzinę, to kierowca powinien zatrzymać się na najbliższym parkingu bądź zatoce postojowej, by uniknąć grzywny w wysokości 5-7 tys. zł. Kontynuować podróż można po zastosowaniu jednego z poniższych rozwiązań:
- przywrócenie sprawności lokalizatorowi lub systemowi
- wyposażenie pojazdu w działający lokalizator
- przeładowanie towaru do środka transportu ze sprawnym lokalizatorem
- zgłoszenie naczelnikowi urzędu celno-skarbowego problemu, żeby ten nałożył zamknięcia urzędowe lub zarządził konwój.