Tankowanie paliwa na zapas to dość powszechny zwyczaj, zwłaszcza w obecnych czasach, kiedy obawiamy się kolejnych podwyżek jego cen. Dotyczy to nie tylko tankowania w celach prywatnych, ale także służbowych oraz zaspokojenia potrzeb gospodarstw rolnych. Wielu czytelników może jednak nie zdawać sobie sprawy z faktu, że przechowywanie paliwa to kwestia obwarowana konkretnymi przepisami – w każdym z powyższych przypadków. Co więc powinniśmy wiedzieć o przechowywaniu paliwa, by nie stwarzać zbędnego zagrożenia dla siebie, swoich bliskich oraz środowiska i przy okazji nie łamać przepisów?
Faktycznie, często tankujemy na zapas – by zaoszczędzić pieniądze lub czas, mieć paliwo pod ręką w krytycznym momencie, słowem: by zyskać w dłuższej perspektywie. Jaki okres jednak mamy na myśli, mówiąc o dłuższej perspektywie? Czy przechowywanie benzyny przez 2–3 lata ma sens i czy jest bezpieczne? Otóż okres trwałości paliw dystrybuowanych na stacjach benzynowych szacuje się na ok. 6 miesięcy. Po upływie tego czasu może dojść do zawodnienia benzyny (osadzenia się benzyny na dnie zbiornika), z kolei w przypadku oleju napędowego mogą zacząć się wytrącać bakterie beztlenowe. Wszelkie dodatki obecne w paliwie w postaci biokomponentów będą negatywnie wpływać na jego trwałość.
Czy istnieje specjalna ustawa o przechowywaniu paliw płynnych? Zdecydowana większość przepisów obejmujących kwestie związane z przechowywaniem paliwa na użytek własny pochodzi z Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz.U. z dnia 22 czerwca 2010 r.). Mowa tutaj głównie o tym, jak przechowywać paliwo, by nie stwarzać zagrożenia. Nowa ustawa z 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów okazuje się nie zmieniać nic w kwestii przechowania paliw na użytek własny.
Przede wszystkim jednak należy podkreślić, że to właściciel paliwa jest odpowiedzialny za szkody spowodowane złym przechowywaniem paliwa. W razie wybuchu pożaru wywołanego przez jego niewłaściwe magazynowanie właściciel podlega karze aresztu, grzywny albo nagany, co wynika z art. 82 § 1 Kodeksu wykroczeń.
Przepisy dość dokładnie opisują pojemniki, w których powinno być przechowywane paliwo, a także warunki ich umiejscowienia w pobliżu miejsca zamieszkania. Paliwo należy przechowywać w pojemnikach z metalu lub zbiornikach dwupłaszczowych wykonanych z polietylenu. Pomiędzy dwoma warstwami znajduje się wolna przestrzeń, do której wycieka benzyna w razie pojawienia się nieszczelności w pierwszej warstwie. Ten rodzaj pojemników wymagany jest prawnie wobec wszystkich nowo stawianych zbiorników. Pojemniki o pojemności do 2500 l nie podlegają zewnętrznym kontrolom i rewizjom, i objęte są uproszczoną formą dozoru, natomiast pojemniki o pojemności większej niż 2500 l należy zarejestrować w lokalnej jednostce Urzędu Dozoru Technicznego – większe zbiorniki podlegają zewnętrznej rewizji co 2 lata. Jak sprawa wygląda w przypadku najczęściej używanych pojemników na paliwa?
W praktyce do transportu paliwa większość z nas używa kanistrów. Według przepisów całkowita pojemność pojemnika, którego używa w tym celu osoba prywatna, nie może przekraczać 60 l. Maksymalna ilość paliwa przypadająca z kolei na jednostkę transportową nie może wynieść więcej niż 240 l. Rolnik, który nie prowadzi działalności gospodarczej, ale posiada numer NIP, może natomiast przetransportować do 1000 litrów oleju napędowego na jednostkę transportową (do 450 l w jednym zbiorniku).
Poza materiałem, z którego powinny być wykonane pojemniki na przechowywanie paliwa, przepisy jeszcze dokładniej skupiają się na tym, jak bezpiecznie przechowywać benzynę. Istotny jest sposob ulokowania zbiorników względem budynków mieszkalnych, linii energetycznych itd. Jakie warunki powinno więc spełniać miejsce przechowywania paliwa?
Nie bez znaczenia pozostaje również rodzaj podłoża, na którym przechowujemy zbiorniki z paliwem. Przepisy odnoszą się głównie do parametrów takich jak:
W żadnym wypadku nie wolno przechowywać paliwa w piwnicach i podpiwniczeniach budynków. Proceder stwarza bezpośrednie zagrożenie dla właściciela, ale także osób mieszkających i przebywających w pobliżu. Takie postępowanie jest niezgodne z przepisami przeciwpożarowymi i grozi za nie odpowiedzialność karna.
Miejscem, w którym wielu z czytelników trzyma zapasową benzynę, jest garaż. Czy jednak przechowywanie paliwa w garażu jest bezpieczne? Również w tym przypadku przepisy są jasne: tak, jeśli trzymamy się wytycznych z rozporządzenia.
Paliwa wszelkiego rodzaju są zaliczane do towarów niebezpiecznych z zasadniczych przyczyn: łatwopalność i zagrożenie wybuchem oraz szkodliwość dla środowiska. Właśnie z tych względów respektowanie przepisów dotyczących przechowywania paliw okazuje się kluczowe. Pozwala bowiem ograniczyć ryzyko pożaru lub wybuchu, co nabiera znaczenia zwłaszcza w okresie wzmożonych upałów, a także zminimalizować ich szkodliwy wpływ na środowisko naturalne.
Jesteś zainteresowany naszą ofertą na zbiorniki lub serwis zbiorników paliwowych? Skontaktuj się z nami, wspólnie znajdziemy najlepsze rozwiązanie dla Ciebie! https://petromex.pl/kontakt/