Zablokowanie ustawy o biopaliwach, wydłużenie czasu trwania tarczy antyinflacyjnej, stacje wodorowe w Polsce. Sprawdź, jakie zmiany zaszły na rynku paliw w ostatnich tygodniach. Prezentujemy krótki przegląd najważniejszych newsów branżowych.
Zapowiadana przez rząd zmiana przepisów dotycząca biopaliw została zablokowana. W mocy prawnej pozostają aktualne ustalenia, co oznacza, że komponent w paliwie pozostanie na dotychczasowym poziomie. Decyzja jest spowodowana opinią środowisk rolniczych, które mocno zabiegały o to, by redukcja maksymalnej zawartości biokomponentu w paliwie do 60 czy 75% nie została zatwierdzona.
Zapadła decyzja w sprawie przedłużenia czasu trwania tarczy antyinflacyjnej o kolejne dwa miesiące, tzn. do końca 2022 roku. W praktyce dalej obowiązuje obniżenie stawek VAT do 0% na żywność, 5% gaz ziemny oraz 8% na paliwa silnikowe. W ramach tarczy utrzymane są stawki akcyzy na energię elektryczną oraz niektóre paliwa silnikowe, w tym olej napędowy i wybrane biokomponenty, benzynę silnikową oraz gaz LPG. Inne założenia to m.in. przedłużenie czasowej stawki obniżki akcyzy do minimum unijnego na lekki olej opałowy.
W Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Krakowie, Warszawie, Pile – tam powstaną ogólnodostępne stacje tankowania wodoru Orlen. Środki na tę inwestycję (ponad 60 mln zł) pochodzą z bezzwrotnego dofinansowania z programu unijnego CEF Transport Alternative Fuel Infrastructure Facility wspierającego rozwój infrastruktury paliw alternatywnych. W sumie, zgodnie z przyjętą strategią, w ciągu najbliższych 8 lat powstanie ponad 100 stacji tankowania wodoru w Europie Środkowej. W tym roku uruchomiona została pierwsza stacja w Krakowie, w przyszłym do użytku zostaną dodane kolejne dwie: w Poznaniu oraz w Katowicach.
Od 12 sierpnia do 30 września obowiązywały odstępstwa od stosowania przepisów dotyczących czasu prowadzenia pojazdów. Obejmowały one wydłużenie maksymalnego dopuszczalnego dziennego czasu prowadzenia pojazdu z 9 do 11 godzin tygodniowego z 56 do 60 godzin, a dwutygodniowego z 90 do maksymalnie 96 godzin. Dodatkowo wydłużono maksymalny, dopuszczalny czas prowadzenia pojazdu, po którym wymagana jest 45-minutowa przerwa z 4 godzin i 30 minut do 5 godzin i 30 minut. Kierowcom umożliwiono prawnie także spędzenia tygodnia w pojeździe wyposażonym w miejsca do spania. Zmiany zostały wprowadzone w związku z trwającą wojną na Ukrainie, sankcjami UE wobec Rosji oraz Białorusi, a także koniecznością zachowania płynności przepływu towarów.
Pięć krajów – Polska, Irlandia, Litwa, Łotwa i Estonia – przekazały KE propozycje nowych sankcji wobec Rosji. Wśród nich znajduje się embargo na import produktów LPG z Rosji i zakaz współpracy z Rosją w zakresie energetyki jądrowej przez rozszerzenie definicji sektora energetycznego. Projekt obejmuje również m.in. zakaz korzystania z technologii Kaspersky Law w UE czy odłączenie od systemu SWIFT kolejnych banków rosyjskich oraz białoruskich.