Skontaktuj się z nami

Aby otrzymać dedykowaną ofertę i skorzystać z doradztwa eksperta

    Twoja wiadomość została wysłana

    Twoja wiadomość została wysłana

    Dziękujemy za skorzystanie z naszego formularza. Odpowiemy na Twoją wiadomość w ciągu 24h

    Paliwo zamarzło – i co teraz? Jak uniknąć tej sytuacji?

    Paliwo zamarzło – i co teraz? Jak uniknąć tej sytuacji?

    Zima to dla wszelkiej maści użytkowników samochodów dosyć uciążliwy czas. Trudne warunki drogowe i szybko zapadający zmrok to jedno, natomiast codzienny czas poświęcany na odśnieżanie auta, zeskrobywanie szronu z szyb, odmrażanie zamków czy też problemy z akumulatorem to zupełnie inna sprawa. Do powyższej listy zimowych kłopotów należy doliczyć jeszcze jedną – choć nie tak częstą jak pozostałe, nieco bardziej poważną kwestię – zamarzanie paliwa. Przy ilu stopniach zamarza olej napędowy i na czym naprawdę polega ten proces, a przy ilu zamarza benzyna? Jakie mogą być objawy tego problemu? Jak postępować, kiedy zamarznie zawartość baku w naszym aucie i wreszcie jak uniknąć takiej sytuacji?

    Dlaczego i kiedy diesel zamarza?

    Paliwo dystrybuowane w rynkowym obiegu powinno spełniać europejską normę EN 590, która szczegółowo opisuje właściwości chemiczne mieszanki, w tym jej odporność na działanie temperatur. Teoretycznie olej napędowy powinien więc umożliwiać kierowcy odpalenie zimnego silnika i jazdę nawet przy -20°C. W praktyce jednak bywa różnie.

    Zamarzanie oleju napędowego nie do końca przypomina zamarzanie wody. Proces ten wiąże się z naturalnym zjawiskiem wytrącania się z niego kryształków parafiny na skutek działania niskiej temperatury. Jako jeden ze składników diesla, parafina jest odpowiedzialna za liczbę cetanową paliwa. W praktyce oznacza to, że dzięki temu właśnie składnikowi silnik diesla jest wyposażony w odpowiednią moc, a jego emisja spalin jest wyraźnie mniejsza. Z drugiej strony ta sama parafina jest jednak źródłem samochodowych kłopotów występujących przy długo utrzymującej się niskiej temperaturze w zimie. Warto wspomnieć, że w Polsce rozróżniamy 3 podstawowe jakości oleju napędowego pod kątem odporności na temperaturę.

    Przeczytaj również  Jaki jest termin przydatności paliw - benzyny i oleju napędowego?

    Letni olej napędowy jest oczywiście przeznaczony do użytkowania w najcieplejszych miesiącach. Zamarzanie ropy w tej sytuacji może rozpocząć się – jak w przypadku wody – już przy 0°C. Olej przejściowy z kolei powinien w teorii sprawdzać się doskonale do temperatury -10°C Wreszcie olej zimowy, zawierający odpowiednie substancje, które przesuwają moment zamarzania, teoretycznie powinien sprawdzać się nawet poniżej -20°C. Dodatkowo na wybranych stacjach benzynowych można zatankować olej napędowy arktyczny, który umożliwia jazdę w ekstremalnych warunkach przy -32°C.

    Niskie temperatury a benzyna i LPG

    Spośród tych trzech rodzajów paliwa samochodowego to diesel jest tym najbardziej narażonym na problemy związane z niskimi temperaturami. Auta zasilanie innymi rodzajami paliwa nie są jednak całkowicie wolne od tej kwestii. W przypadku benzyny kłopot polega głównie na tendencji paliwa do chłonięcia wody z otoczenia, która następnie może zamarzać w baku lub przewodach paliwowych, a także obniżeniu jej prężności. O właściwym „zamarzaniu” benzyny możemy mówić dopiero przy temperaturach rzędu -45°C. Niskie temperatury powodują, że spada również prężność, a tym samym lotność LPG. W praktyce oznacza to, że przy długo utrzymujących się niskich temperaturach gaz może mieć problemy z odpowiednio swobodnym wydostawaniem się ze zbiornika.

    Zamarznięte paliwo – objawy

    Dość oczywistym objawem problemu związanego z zamarzającym paliwem będzie niemożność odpalenia samochodu. By jednak odpowiednio zareagować, warto na wstępie wykluczyć kwestię rozładowanego akumulatora. Olej napędowy w normalnych warunkach charakteryzuje się przejrzystą, żółto-złocistą barwą. Wytrącające się na skutek zimna kryształki parafiny powodują jednak stopniowe mętnienie paliwa, co w skrajnych przypadkach może doprowadzić do całkowitego zapchania filtra paliwa i w efekcie uniemożliwić odpalenie silnika.

    Zamarznięty diesel – co zrobić?

    Przede wszystkim zamiast naprawiać, najlepiej będzie przeciwdziałać. Zdecydowanie odradza się próby przebijania filtra paliwa, dolewania do diesla odrobiny benzyny czy też denaturatu. Jedynym skutecznym rozwiązaniem będzie odholowanie auta w miejsce, gdzie panuje temperatura dodatnia i odczekanie, aż bak, przewody i filtr odtają. Następnie, jeśli problem wynika z kiepskiej jakości paliwa, warto je spuścić. Kolejnym krokiem, kiedy samochód „dojdzie do siebie”, będzie zalanie baku odpowiednim uszlachetniaczem.

    Przeczytaj również  Czy warto inwestować w używane zbiorniki na paliwo - o czym należy pamiętać ?

    Co dolać do diesla, żeby nie zamarzał?

    Przed zatankowaniem odpowiedniego paliwa warto zastosować odpowiedni środek, który przeciwdziała wytrącaniu się parafiny z oleju napędowego, tzw. depresator. Można kupić go na większości stacji benzynowych oraz w specjalistycznych sklepach z chemią samochodową. Specyfik nie tylko będzie zapobiegał krystalizowaniu się parafiny i przeciwdziałał zapychaniu się filtra, ale także pomoże utrzymać w czystości wtryskiwacze i uchroni pozostałe elementy układu paliwowego przed korozją.

    Zamarzanie oleju i benzyny – jak przeciwdziałać?

    Zamiast zastanawiać się, jak odmrozić filtr paliwa w dieslu po fakcie, lepiej zabezpieczyć się przed największymi mrozami. Co warto wziąć pod uwagę poza tankowaniem odpowiedniego paliwa i stosowania sprawdzonych dodatków do paliwa? Z pewnością garażowanie samochodu pomoże uniknąć kłopotów z zamarzającym paliwem. Nawet jeśli w praktyce miałoby to oznaczać niekoniecznie parkowanie auta w ogrzewanym garażu każdego dnia, ale przetrzymanie go pod dachem tylko podczas tych największych mrozów. Rzadko używany samochód zimą będzie bardziej podatny nie tylko na kłopoty z akumulatorem, ale także z zamarzającym paliwem. Warto więc regularnie używać auta, a jeśli zazwyczaj pokonujemy głównie krótkie trasy, przynajmniej od czasu do czasu wybrać się na dłuższą przejażdżkę i tym samym ogrzać wszystkie elementy układu paliwowego. Wreszcie opłaca się unikanie małych, nieznanych stacji benzynowych, a raczej postawienie na sprawdzonego i profesjonalnego dystrybutora paliwa wysokiej jakości. Istotnymi kwestiami są także sukcesywna kontrola filtrów paliwa, sporadyczne czyszczenie baku paliw oraz niedoprawadzanie do zerowego stanu paliwa, co w sytuacji odkładania się zanieczyszczeń na dnie zbiornika mogłoby prowadzić do wielu komplikacji.

    W Petromex oferujemy kompleksowy serwis i przeglądy zbiorników paliwowych. Dowiedz się więcej: https://petromex.pl/oferta/serwis-zbiornikow-paliwowych/

    Przeczytaj również

    PRZEPISY DOTYCZĄCE MAGAZYNOWANIA PALIW – ZBIORNIKI
    PRZEPISY DOTYCZĄCE MAGAZYNOWANIA PALIW – ZBIORNIKI Czytaj więcej
    Szkolenie dotyczące zmian prawnych dla branży paliwowej
    Szkolenie dotyczące zmian prawnych dla branży paliwowej Czytaj więcej