Zima to dla wszelkiej maści użytkowników samochodów dosyć uciążliwy czas. Trudne warunki drogowe i szybko zapadający zmrok to jedno, natomiast codzienny czas poświęcany na odśnieżanie auta, zeskrobywanie szronu z szyb, odmrażanie zamków czy też problemy z akumulatorem to zupełnie inna sprawa. Do powyższej listy zimowych kłopotów należy doliczyć jeszcze jedną – choć nie tak częstą jak pozostałe, nieco bardziej poważną kwestię – zamarzanie paliwa. Przy ilu stopniach zamarza olej napędowy i na czym naprawdę polega ten proces, a przy ilu zamarza benzyna? Jakie mogą być objawy tego problemu? Jak postępować, kiedy zamarznie zawartość baku w naszym aucie i wreszcie jak uniknąć takiej sytuacji?
Dlaczego i kiedy diesel zamarza?
Paliwo dystrybuowane w rynkowym obiegu powinno spełniać europejską normę EN 590, która szczegółowo opisuje właściwości chemiczne mieszanki, w tym jej odporność na działanie temperatur. Teoretycznie olej napędowy powinien więc umożliwiać kierowcy odpalenie zimnego silnika i jazdę nawet przy -20°C. W praktyce jednak bywa różnie.

Zamarzanie oleju napędowego nie do końca przypomina zamarzanie wody. Proces ten wiąże się z naturalnym zjawiskiem wytrącania się z niego kryształków parafiny na skutek działania niskiej temperatury. Jako jeden ze składników diesla, parafina jest odpowiedzialna za liczbę cetanową paliwa. W praktyce oznacza to, że dzięki temu właśnie składnikowi silnik diesla jest wyposażony w odpowiednią moc, a jego emisja spalin jest wyraźnie mniejsza. Z drugiej strony ta sama parafina jest jednak źródłem samochodowych kłopotów występujących przy długo utrzymującej się niskiej temperaturze w zimie. Warto wspomnieć, że w Polsce rozróżniamy 3 podstawowe jakości oleju napędowego pod kątem odporności na temperaturę.

Letni olej napędowy jest oczywiście przeznaczony do użytkowania w najcieplejszych miesiącach. Zamarzanie ropy w tej sytuacji może rozpocząć się – jak w przypadku wody – już przy 0°C. Olej przejściowy z kolei powinien w teorii sprawdzać się doskonale do temperatury -10°C Wreszcie olej zimowy, zawierający odpowiednie substancje, które przesuwają moment zamarzania, teoretycznie powinien sprawdzać się nawet poniżej -20°C. Dodatkowo na wybranych stacjach benzynowych można zatankować olej napędowy arktyczny, który umożliwia jazdę w ekstremalnych warunkach przy -32°C.
Niskie temperatury a benzyna i LPG
Spośród tych trzech rodzajów paliwa samochodowego to diesel jest tym najbardziej narażonym na problemy związane z niskimi temperaturami. Auta zasilanie innymi rodzajami paliwa nie są jednak całkowicie wolne od tej kwestii. W przypadku benzyny kłopot polega głównie na tendencji paliwa do chłonięcia wody z otoczenia, która następnie może zamarzać w baku lub przewodach paliwowych, a także obniżeniu jej prężności. O właściwym „zamarzaniu” benzyny możemy mówić dopiero przy temperaturach rzędu -45°C. Niskie temperatury powodują, że spada również prężność, a tym samym lotność LPG. W praktyce oznacza to, że przy długo utrzymujących się niskich temperaturach gaz może mieć problemy z odpowiednio swobodnym wydostawaniem się ze zbiornika.
Zamarznięte paliwo – objawy
Dość oczywistym objawem problemu związanego z zamarzającym paliwem będzie niemożność odpalenia samochodu. By jednak odpowiednio zareagować, warto na wstępie wykluczyć kwestię rozładowanego akumulatora. Olej napędowy w normalnych warunkach charakteryzuje się przejrzystą, żółto-złocistą barwą. Wytrącające się na skutek zimna kryształki parafiny powodują jednak stopniowe mętnienie paliwa, co w skrajnych przypadkach może doprowadzić do całkowitego zapchania filtra paliwa i w efekcie uniemożliwić odpalenie silnika.
Zamarznięty diesel – co zrobić?
Przede wszystkim zamiast naprawiać, najlepiej będzie przeciwdziałać. Zdecydowanie odradza się próby przebijania filtra paliwa, dolewania do diesla odrobiny benzyny czy też denaturatu. Jedynym skutecznym rozwiązaniem będzie odholowanie auta w miejsce, gdzie panuje temperatura dodatnia i odczekanie, aż bak, przewody i filtr odtają. Następnie, jeśli problem wynika z kiepskiej jakości paliwa, warto je spuścić. Kolejnym krokiem, kiedy samochód „dojdzie do siebie”, będzie zalanie baku odpowiednim uszlachetniaczem.

Co dolać do diesla, żeby nie zamarzał?
Przed zatankowaniem odpowiedniego paliwa warto zastosować odpowiedni środek, który przeciwdziała wytrącaniu się parafiny z oleju napędowego, tzw. depresator. Można kupić go na większości stacji benzynowych oraz w specjalistycznych sklepach z chemią samochodową. Specyfik nie tylko będzie zapobiegał krystalizowaniu się parafiny i przeciwdziałał zapychaniu się filtra, ale także pomoże utrzymać w czystości wtryskiwacze i uchroni pozostałe elementy układu paliwowego przed korozją.
Zamarzanie oleju i benzyny – jak przeciwdziałać?
Zamiast zastanawiać się, jak odmrozić filtr paliwa w dieslu po fakcie, lepiej zabezpieczyć się przed największymi mrozami. Co warto wziąć pod uwagę poza tankowaniem odpowiedniego paliwa i stosowania sprawdzonych dodatków do paliwa? Z pewnością garażowanie samochodu pomoże uniknąć kłopotów z zamarzającym paliwem. Nawet jeśli w praktyce miałoby to oznaczać niekoniecznie parkowanie auta w ogrzewanym garażu każdego dnia, ale przetrzymanie go pod dachem tylko podczas tych największych mrozów. Rzadko używany samochód zimą będzie bardziej podatny nie tylko na kłopoty z akumulatorem, ale także z zamarzającym paliwem. Warto więc regularnie używać auta, a jeśli zazwyczaj pokonujemy głównie krótkie trasy, przynajmniej od czasu do czasu wybrać się na dłuższą przejażdżkę i tym samym ogrzać wszystkie elementy układu paliwowego. Wreszcie opłaca się unikanie małych, nieznanych stacji benzynowych, a raczej postawienie na sprawdzonego i profesjonalnego dystrybutora paliwa wysokiej jakości. Istotnymi kwestiami są także sukcesywna kontrola filtrów paliwa, sporadyczne czyszczenie baku paliw oraz niedoprawadzanie do zerowego stanu paliwa, co w sytuacji odkładania się zanieczyszczeń na dnie zbiornika mogłoby prowadzić do wielu komplikacji.
W Petromex oferujemy kompleksowy serwis i przeglądy zbiorników paliwowych. Dowiedz się więcej: https://petromex.pl/oferta/serwis-zbiornikow-paliwowych/