Wymiana oleju silnikowego to gwarancja bezawaryjnej pracy jednostki napędowej, dlatego producenci aut zalecają przeprowadzać ją co kilkanaście lub kilkadziesiąt tysięcy kilometrów przebiegu. Jakie rodzaje produktów są dostępne na rynku i na co zwracać uwagę przy wyborze oleju?
Olej silnikowy to płyn zmniejszający tarcie między częściami składowymi jednostki napędowej – dzięki niemu wolniej się zużywają, a silnik dłużej działa bezawaryjnie. Schładza je też podczas pracy, tym samym nie dopuszczając do ich przegrzewania się. Poza tym zapobiega korozji i chroni elementy silnika przed zabrudzeniem. Niestety w miarę eksploatacji samochodu zużywa się i stopniowo traci swoje właściwości, w związku z czym trzeba go regularnie wymieniać.
W sprzedaży dostępne są trzy rodzaje olejów silnikowych:
Oleje mineralne bazują na ropie naftowej. Stworzono je z myślą o silnikach benzynowych o niezbyt dużych osiągach i silnikach wysokoprężnych z pośrednim wtryskiem. Przeważnie stosuje się je w starszych samochodach, ponieważ nie obciążają uszczelnień. Niestety dość szybko tracą na jakości – ich wydajność spada, a lepkość się obniża, co szczególnie dotkliwie kierowcy odczuwają zimą, gdy nie mogą odpalić auta.
Natomiast oleje półsyntetyczne i syntetyczne powstają m.in. z pochodnych ropy naftowej. Półsyntetyki, podobnie jak oleje mineralne, nie obciążają uszczelnień. Wolniej się też od nich starzeją. Przeznaczone do zastosowania w samochodach z silnikiem benzynowym o wielopunktowym wtrysku oraz w pojazdach wyposażonych w silniki wysokoprężne.
Spośród produktów dostępnych na rynku oleje syntetyczne są najlepsze pod względem jakości. Dzięki temu, że znoszą duże obciążenia, stosuje się je w autach z jednostkami napędowymi o dużej mocy. Charakteryzuje je niska lepkość i odporność na spore obciążenia termiczne – zachowują swoje właściwości nawet w niskich temperaturach.
Olej silnikowy należy dobierać według zaleceń producenta umieszczonych w instrukcji. Podczas selekcji trzeba zwrócić uwagę na rodzaj produktu i jego lepkość, czyli gęstość. Parametr ten determinuje płynność cieczy i szybkość jego przepływu w zależności od temperatury. W zimie zaleca się używać olejów o niskiej lepkości, a w lecie o wyższej. Właściciele pojazdów wyposażonych w filtr cząstek stałych powinni sięgnąć po produkty wydzielające w czasie spalania mniejszą ilość sadzy, by uniknąć jego zbyt szybkiego zapchania się.
Jak już wspominaliśmy, podczas użytkowania samochodu płyny eksploatacyjne ulegają zużyciu, dlatego należy je wymienić oraz odpowiednio zutylizować – zwłaszcza że zalicza się je do kategorii odpadów niebezpiecznych. Co więc zrobić z olejem przepracowanym?
Według przepisów zakłady mechaniczne mają obowiązek odpowiedniej utylizacji odpadów, a pomaga im w tym skup oleju przepracowanego, który z pomocą wykwalifikowanych pracowników i profesjonalnych sprzętów, odbiera i zabezpiecza zużyte chemikalia. Wszystko odbywa się szybko i bezproblemowo, a dodatkowo ma ogromny wpływ na środowisko naturalne.
Nasza firma również zajmuje się skupem oleju przepracowanego. Jeżeli chcesz rozwiązać problem utylizacji zużytego oleju sprawdź ofertę Petromex!