Skontaktuj się z nami

Aby otrzymać dedykowaną ofertę i skorzystać z doradztwa eksperta

    Twoja wiadomość została wysłana

    Twoja wiadomość została wysłana

    Dziękujemy za skorzystanie z naszego formularza. Odpowiemy na Twoją wiadomość w ciągu 24h

    Olej silnikowy – rodzaje, funkcje, parametry

    Olej silnikowy – rodzaje, funkcje, parametry

    Wymiana oleju silnikowego to gwarancja bezawaryjnej pracy jednostki napędowej, dlatego producenci aut zalecają przeprowadzać ją co kilkanaście lub kilkadziesiąt tysięcy kilometrów przebiegu. Jakie rodzaje produktów są dostępne na rynku i na co zwracać uwagę przy wyborze oleju?

    Dlaczego regularna wymiana oleju jest tak istotna?

    Olej silnikowy to płyn zmniejszający tarcie między częściami składowymi jednostki napędowej – dzięki niemu wolniej się zużywają, a silnik dłużej działa bezawaryjnie. Schładza je też podczas pracy, tym samym nie dopuszczając do ich przegrzewania się. Poza tym zapobiega korozji i chroni elementy silnika przed zabrudzeniem. Niestety w miarę eksploatacji samochodu zużywa się i stopniowo traci swoje właściwości, w związku z czym trzeba go regularnie wymieniać.

    Rodzaje olejów silnikowych

    W sprzedaży dostępne są trzy rodzaje olejów silnikowych:

    • mineralne
    • półsyntetyczne
    • syntetyczne.

    Oleje mineralne bazują na ropie naftowej. Stworzono je z myślą o silnikach benzynowych o niezbyt dużych osiągach i silnikach wysokoprężnych z pośrednim wtryskiem. Przeważnie stosuje się je w starszych samochodach, ponieważ nie obciążają uszczelnień. Niestety dość szybko tracą na jakości – ich wydajność spada, a lepkość się obniża, co szczególnie dotkliwie kierowcy odczuwają zimą, gdy nie mogą odpalić auta.

    Natomiast oleje półsyntetyczne i syntetyczne powstają m.in. z pochodnych ropy naftowej. Półsyntetyki, podobnie jak oleje mineralne, nie obciążają uszczelnień. Wolniej się też od nich starzeją. Przeznaczone do zastosowania w samochodach z silnikiem benzynowym o wielopunktowym wtrysku oraz w pojazdach wyposażonych w silniki wysokoprężne.

    Spośród produktów dostępnych na rynku oleje syntetyczne są najlepsze pod względem jakości. Dzięki temu, że znoszą duże obciążenia, stosuje się je w autach z jednostkami napędowymi o dużej mocy. Charakteryzuje je niska lepkość i odporność na spore obciążenia termiczne – zachowują swoje właściwości nawet w niskich temperaturach.

    Na co zwracać uwagę przy wyborze oleju silnikowego?

    Olej silnikowy należy dobierać według zaleceń producenta umieszczonych w instrukcji. Podczas selekcji trzeba zwrócić uwagę na rodzaj produktu i jego lepkość, czyli gęstość. Parametr ten determinuje płynność cieczy i szybkość jego przepływu w zależności od temperatury. W zimie zaleca się używać olejów o niskiej lepkości, a w lecie o wyższej. Właściciele pojazdów wyposażonych w filtr cząstek stałych powinni sięgnąć po produkty wydzielające w czasie spalania mniejszą ilość sadzy, by uniknąć jego zbyt szybkiego zapchania się.

    Co zrobić ze zużytym olejem silnikowym?

    Jak już wspominaliśmy, podczas użytkowania samochodu płyny eksploatacyjne ulegają zużyciu, dlatego należy je wymienić oraz odpowiednio zutylizować – zwłaszcza że zalicza się je do kategorii odpadów niebezpiecznych. Co więc zrobić z olejem przepracowanym?

    Według przepisów zakłady mechaniczne mają obowiązek odpowiedniej utylizacji odpadów, a pomaga im w tym skup oleju przepracowanego, który z pomocą wykwalifikowanych pracowników i profesjonalnych sprzętów, odbiera i zabezpiecza zużyte chemikalia. Wszystko odbywa się szybko i bezproblemowo, a dodatkowo ma ogromny wpływ na środowisko naturalne.

    Nasza firma również zajmuje się skupem oleju przepracowanego. Jeżeli chcesz rozwiązać problem utylizacji zużytego oleju sprawdź ofertę Petromex!

    Przeczytaj również

    Branża paliwowa, transportowa, rolnicza i grzewcza w Polsce: podsumowanie 2023 roku
    Branża paliwowa, transportowa, rolnicza i grzewcza w Polsce: podsumowanie 2023 roku Czytaj więcej