Przejście na ekologiczne paliwa lotnicze, rewolucyjne inwestycje w energię słoneczną oraz wzmożony import diesla z Bliskiego Wschodu – to tylko kilka wydarzeń, które miały miejsce w maju. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi newsami z branży z maja 2023 roku.
Parlament Europejski ogłosił, że począwszy od 2025 roku co najmniej 2% paliw lotniczych będzie stanowić paliwo ekologiczne. Koncepcja „zrównoważonych paliw lotniczych” obejmie różne rodzaje paliw m.in. paliwa syntetyczne, niektóre biopaliwa produkowane z pozostałości rolniczych lub leśnych, alg, bioodpadów, zużytego oleju kuchennego lub niektórych tłuszczów zwierzęcych. Paliwa pochodzące z upraw paszowych i żywnościowych nie będą uznawane za ekologiczne. Ta inicjatywa stanowi ogromny krok w kierunku zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych związanych z lotnictwem.
Zapasy ropy naftowej w Stanach Zjednoczonych spadły znacznie bardziej niż przewidywali to eksperci, wywołując burzę na światowych rynkach. Sytuacja ta może wywołać lawinę wzrostu cen ropy na całym globie. Okazuje się, że dostępność benzyny również uległa zmniejszeniu, przy jednoczesnym wzroście zapotrzebowanie na nią w USA, co może wskazywać na ożywienie gospodarcze w kraju.
Co ciekawe, zapasy ropy naftowej w Cushing w Oklahomie, zwiększyły się, a import netto ropy do USA zmalał. To sugeruje, że kraj ten może być bardziej samowystarczalny pod względem wydobycia i zużycia tego cennego surowca. Przyszłość rynku naftowego staje się coraz bardziej nieprzewidywalna i tylko czas pokaże, jak te informacje się na nim odbiją.
Międzynarodowa Agencja Energetyczna (IEA) przewiduje, że tegoroczne inwestycje w odnawialne źródła energii przekroczą wydatki na paliwa kopalne, a więcej pieniędzy zostanie po raz pierwszy zainwestowanych w projekty solarne niż w wydobycie ropy naftowej. Czysta energia rozwija się dynamicznie, teraz na każdego dolara zainwestowanego w paliwa kopalne przypada 1,7 dolara na czystą energię, w porównaniu do stosunku 1:1 sprzed pięciu lat. Prognozy na 2023 rok wskazują, że inwestycje w energię słoneczną przekroczą 1 miliard dolarów dziennie, osiągając roczną sumę około 380 miliardów dolarów. To ogromny krok w kierunku zrównoważonej i ekologicznej przyszłości energetycznej.
W maju tego roku import oleju napędowego do Europy z Arabii Saudyjskiej osiągnął rekordową wartość około 324 tysięcy baryłek dziennie, podczas gdy import z USA był najwyższy od sierpnia 2020 roku. To spowoduje zmniejszenie importu z Azji Wschodniej, zwłaszcza z Chin i Singapuru. Po wprowadzeniu unijnego zakazu importu rosyjskich produktów naftowych w lutym, dostawy oleju napędowego do Europy zmieniły się i zwiększyło się znaczenie dostawców z Bliskiego Wschodu. Dane Vortexa wskazują, że całkowity import oleju napędowego do UE w maju osiągną najwyższy poziom od czterech miesięcy – około 1,25 mln baryłek dziennie, co odpowiada średniej wartości z 2022 roku.
Koncern PetroChina planuje rozbudowę swojego portfolio LNG poprzez długoterminowe inwestycje, a wraz z BP uzyskał 20-letni dostęp do terminalu Gate LNG w Rotterdamie. Działalność komercyjna rozpocznie się w trzecim kwartale 2026 roku. Chińskie firmy dążą do dominacji na światowym rynku LNG dzięki kontraktom z USA, podczas gdy w samych Chinach spada zużycie gazu. BP również widzi LNG jako ważną część transformacji energetycznej i planuje zwiększyć swoje portfolio LNG do 30 milionów ton do 2030 roku.