Przed tobą podsumowanie najważniejszych grudniowych wydarzeń z branży paliw – z Polski i ze świata. Prognozy na obniżone wydobycie ropy w kolejnym roku przez OPEC+, niskie ceny paliw w Polsce czy działania Orlenu na Morzu Barentsa – to wszystko i więcej znajdziesz w naszym zestawieniu. Zapraszamy!
Specjaliści koncernu Citigroup opublikowali wyniki badań, z których jasno wynika, że organizacja OPEC+ powinna utrzymać obniżone wydobycie ropy w całym 2024 roku, by zachować równowagę na globalnym rynku. Organizacja Krajów Eksportujących Ropę Naftową, licząca 12 członków (m.in. Arabię Saudyjską, Iran czy Zjednoczone Emiraty Arabskie), odpowiada obecnie za produkcję ponad 40% światowego zapotrzebowania na ropę. W grudniu 2023 roku przedstawiciele krajów członkowskich wspólnie zgodzili się na ograniczenie wydobycia surowca w pierwszym kwartale 2024 roku (cięcia o łącznej kwocie około 2,2 mln baryłek dziennie). Według analityków Citigroup w perspektywie potencjalnej nadwyżki ropy OPEC+ powinna kontynuować taką redukcję w kolejnych miesiącach, by utrzymać ceny ropy na obecnym poziomie (70–80 USD za baryłkę).
W grudniu 2023 roku do Europy trafiło więcej oleju napędowego ze Stanów Zjednoczonych, a dużo mniej z Azji i Bliskiego Wschodu. Europejskie zapotrzebowanie na ropę w żadnym wypadku nie spada, równocześnie Europa dąży jednak do uniezależnienia się od dostaw z Rosji, szuka więc dodatkowych źródeł. Import ropy z USA wzrósł w grudniu do 290 tysięcy baryłek dziennie (najwyższy poziom od lipca 2018 roku).
Zarząd polskiego koncernu PKN Orlen poinformował, że dołącza do projektu Polaris – zaawansowanego programu magazynowania dwutlenku węgla na Norweskim Szelfie Kontynentalnym. PGNiG Upstream Norway jako część grupy kapitałowej Orlen S.A. przejmuje 50% udziałów Polaris na Morzu Barentsa – razem z norweskim Horisont Energi będzie prowadzić tam jeden z najbardziej zaawansowanych projektów magazynowania CO2 w Norwegii. Przyjmuje się, że pojemność tamtejszych struktur geologicznych przypadająca na udział PGNiG Upstream Norway wynosi ok. 100 milionów ton CO2, co przekłada się na prowadzenie działalności magazynowej przez ok. 12–25 lat. Faktyczne działania w Skandynawii powinny rozpocząć się na przełomie 2028 i 2029 roku.
Pomimo wahań na światowym rynku, ceny paliwa w ostatnim miesiącu 2023 roku w Polsce okazały się niższe niż pod koniec ubiegłego roku. Najniższe ceny benzyn „95” i „98” zanotowano w woj. lubuskim (6,16 i 6,80 zł), olej napędowy był z kolei najtańszy w woj. wielkopolskim (6,39 zł), a gaz w świętokrzyskim (2,84 zł). Od stycznia 2024 roku można spodziewać się podwyżek cen paliw związanych z ograniczeniami w podaży surowca, jak również wzrostem opłaty paliwowej, która jest częścią składową wszystkich gatunków paliw napędowych.