AdBlue to płyn, którego zadaniem jest oczyszczanie spalin powstałych w wyniku spalania oleju napędowego. W efekcie pojazdy z silnikami diesla, w których się go stosuje, wytwarzają mniej zanieczyszczeń, a co za tym idzie, spełniają wymogi normy Euro 6. Jakie kary grożą kierowcom za jazdę bez AdBlue? Jakie konsekwencje może mieć jego brak w aucie? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.
AdBlue to jak wspomniano we wstępie płyn, którego rolą jest oczyszczanie spalin, które są efektem spalania oleju napędowego. Oczywiście nie oznacza to, że korzystać z niego muszą wszyscy właściciele samochodów z silnikiem diesla, ponieważ istotne w tym przypadku jest posiadanie w aucie układu SCR. To właśnie on wymaga zatankowania AdBlue, ponieważ komputer pokładowy wykryje jego brak i uniemożliwi dalszą jazdę. W jakich pojazdach znajduje się układ SCR? Otóż warto mieć świadomość tego, że jest on montowany nie tylko w samochodach ciężarowych i autobusach, ale również autach osobowych i pojazdach rolniczych. Obowiązkowo są to wszystkie pojazdy z silnikiem diesla produkowane od 2014 roku, czyli spełniające normę Euro 6. Poza tym układ SCR, a zarazem konieczność jazdy na AdBlue może występować także w starszych pojazdach, których przykładem mogą być produkowane od 2011 roku auta osobowe spełniające normę Euro 5. W związku z tym przed zakupem używanego samochodu z silnikiem diesla warto sprawdzić to, czy konieczna jest w jego przypadku jazda na AdBlue. Informacje tego typu można znaleźć w instrukcji pojazdu.
Jazda bez AdBlue w przypadku pojazdów wyposażonych w układ SCR jest zabroniona, a wszelka ingerencja w jego działanie podlega karze. Kwestia wysokości kar interesuje wielu kierowców, czego potwierdzeniem może być popularność wyszukiwania w Internecie hasła: jazda bez AdBlue kary. Ile więc wynosi kara za brak AdBlue? W Polsce jazda bez AdBlue jest z reguły karana mandatem w wysokości 500 złotych, jednak zdecydowanie gorsze może być w tym przypadku zatrzymanie dowodu rejestracyjnego pojazdu. Co więcej, wobec przewoźnika może zostać również wszczęte postępowanie administracyjne zagrożone karą finansową.
Jazda na AdBlue w przypadku samochodów wyposażonych w układ SCR jest obowiązkowa w całej UE, w związku z czym również w innych państwach jego brak podlega karze. Ile może wynieść kara emulator AdBlue? Niemcy za korzystanie ze środka symulującego prawidłowe działanie układu SCR nakładają mandat w wysokości od 500 euro dla kierowcy oraz do 1000 euro dla przewoźnika. Istotne jest także to, że kary za AdBlue w Niemczech w toku dalszego postępowania mogą wzrosnąć, co może być efektem uznania ingerencji w układ SCR za wykroczenie skarbowe.
Pojazdy wyposażone w układ SCR nie pojadą bez AdBlue, ponieważ komputer pokładowy automatycznie wykryje jego brak. W efekcie zazwyczaj ograniczona zostaje moc silnika, a w dalszej kolejności następuje jego całkowite unieruchomienie. Oczywiście może zdarzyć się tak, że ilość zatankowanego płynu będzie się kończyć, w związku z czym warto wiedzieć, że na rezerwie można przejechać około 2 tys. km, co jest jednak uzależnione między innymi od rodzaju pojazdu czy warunków panujących na drodze. Jazda na rezerwie nie jest jednak pożądana, dlatego też warto jak najszybciej uzupełnić AdBlue z korzyścią dla środowiska oraz własnego pojazdu. Konsekwencje jazdy bez AdBlue bądź korzystanie z jego emulatora, który jest prawnie zabroniony, grozi nie tylko nałożeniem kar finansowych, ale może przyczynić się również do uszkodzenia układu wydechowego, a nawet silnika. Oszczędności stają się wówczas pozorne.
Podsumowując, należy stwierdzić, że jazda bez AdBlue pojazdami, do których musi być tankowany płyn, nie ma sensu ze względu na możliwość otrzymania mandatu za ingerencję w układ SCR. Co więcej, może przyczynić się również do uszkodzenia auta, w związku z czym istotna jest nie tylko obecność AdBlue, ale również wysoka jakość płynu. W związku z tym warto zapoznać się z naszą ofertą, jako profesjonalny dostawca AdBlue oferujemy także dedykowane zbiorniki na płyn.