Skontaktuj się z nami

Aby otrzymać dedykowaną ofertę i skorzystać z doradztwa eksperta

    Twoja wiadomość została wysłana

    Dziękujemy za skorzystanie z naszego formularza. Odpowiemy na Twoją wiadomość w ciągu 24h

    Jakie znaczenie ma lepkość oleju napędowego?

    Jakie znaczenie ma lepkość oleju napędowego?

    Wybór jakościowego oleju, jego regularna wymiana i serwisowanie auta czy też korzystanie z optymalnego zakresu obrotów silnika – te dobre praktyki z pewnością przedłużą życie każdego silnika. Nie mniej istotnym czynnikiem, który wpływa na żywotność jednostki napędowej jest jakość paliwa. W tym kontekście właściciele wysokoprężnych silników diesla powinni zainteresować się także parametrem takim jak lepkość oleju napędowego. Dlaczego lepkość kinematyczna oleju napędowego ma znaczenie i co warto o niej wiedzieć?

    Olej napędowy w silnikach Diesla

    Silniki napędzane olejem napędowym to dużo bardziej złożone jednostki niż te stosowane w autach benzynowych, co jak zwykle – ma swoje plusy i minusy. Może to wiązać się z ich większą awaryjnością i narażać użytkowników na wydatki. Mimo że ogólny trend na odchodzenie od jednostek wysokoprężnych otrzymuje się już od kilkunastu lat, wciąż wielu z nas decyduje się na zakup aut z silnikiem Diesla. Dzieje się tak głównie ze względu na ogólną charakterystykę jazdy, osiąganą przez nie moc, niższe zużycie paliwa przy dłuższych podróżach, większą elastyczność, którą zawdzięczają wysokiemu momentowi obrotowemu i kilka innych aspektów.

    Olej napędowy to inaczej mieszanina węglowodorów powstała w wyniku destylacji ropy naftowej. Temperatura zapłonu substancji to tutaj zdecydowanie najważniejszy czynnik, z kolei parametr, który go definiuje to liczba cetanowa. To jednak nie wszystko. Dla maksymalnie efektywnej pracy silnika istotny jest również równomierny stopień rozpylenia mieszanki paliwowej. Tutaj z kolei czynnikiem, który odgrywa najważniejszą rolę jest właśnie lepkość kinematyczna oleju napędowego.

    Optymalna lepkość oleju napędowego

    W dużym uproszczeniu konkretna lepkość oleju napędowego przekłada się na wielkość kropel mieszanki paliwowej rozpylonych w silniku Diesla, a także zdolność jej przemieszczania się wewnątrz jednostki napędowej i skuteczność utrzymywania warstwy smarującej jej ruchome elementy. Czy więc istnieje optymalna lepkość oleju napędowego, która gwarantuje najlepszą możliwą pracę silnika? Do jej określenia służą jednostki kinematyczne – milimetry kwadratowe na sekundę (mm²/s) lub też centystoki (cSt). W zależności od typu silnika, rodzaju oleju oraz marki pojazdu najkorzystniejszymi wartościami są te w zakresie 2,8–8 mm²/s przy 20°C – określa to norma PN-EN 590. W poszukiwaniu tych danych można również natknąć się na informacje dotyczące stosowanego w Polsce standardu PN-C KLASA 40.305/40.015. Ten opisuje wartości lepkości dynamicznej oleju napędowego i wskazuje z kolei na jednostki w zakresie 3–4,5 mm²/s przy 40⁰C.

    Zbyt duża lub niewystarczająca lepkość ON

    Olej napędowy o właściwej lepkości gwarantuje odpowiednie smarowanie, redukując tym samym tarcie pomiędzy ruchomymi elementami silnika. Parametr ten warunkuje więc nie tylko poprawną pracę jednostki napędowej i niskie spalanie, ale także optymalne osiągi silnika oraz prawidłowe konserwowanie jego części. Co jeśli olej napędowy będzie charakteryzował się nadmierną lub obniżoną lepkością?

    • Zbyt duża lepkość ON

    Mieszanka paliwowa będzie rozpylana w silniku w kroplach o zbyt dużych rozmiarach. Tym samym będą one zbyt ciężkie, by zostać równomiernie rozmieszczone i odparowywać w prawidłowym tempie. Niewykorzystany nadmiar paliwa może osłabiać moc silnika, odkładając się na ściankach komory silnika czy na denkach tłoka. Taka sytuacja może również wiązać się z większym oporem przepływu oleju napędowego w silniku, co z kolei w niektórych przypadkach będzie skutkować zwiększeniem temperatury pracy jednostki napędowej.

    • Zbyt mała lepkość ON

    Mieszanka o zbyt niskiej lepkości nie będzie spełniała swojej najważniejszej funkcji – funkcji smarującej. Skutkiem może być szybsze zużycie elementów silnika, co w dłuższej perspektywie będzie oznaczało kosztowny remont jednostki napędowej. Zbyt małe krople mieszanki paliwowej nie wypełnią szczelnie komory silnika i najpewniej będą odparowywać zbyt szybko. W takiej sytuacji nie można mówić o poprawnym procesie spalania, co z pewnością będzie negatywnie wpływać na całościową pracę silnika.

    Sprawdzony dostawca paliwa gwarancją jakości

    Przy ogromie kwestii związanych z dbaniem o silniki Diesla lepkość kinematyczna oleju napędowego to jeden z parametrów, który bywa w tym w kontekście pomijany. Użytkownicy pojazdów z silnikami wysokoprężnymi powinni tymczasem mieć świadomość, że ma ona znaczny wpływ na poprawną pracę jednostki. W każdym przypadku źródło, z którego czerpiemy paliwo ma kolosalne znaczenie. Współpraca z doświadczonym i sprawdzonym dostawcą paliwa jest równoznaczna z zapewnieniem swojemu silnikowi najlepszych możliwych warunków pracy. Tylko w ten sposób z kolei możemy oczekiwać od jednostki optymalnych osiągów, niskiego zużycia i pozostałych zalet, dla których tylu kierowców wciąż decyduje się na zakup pojazdów napędzanych olejem napędowym.

    Dowiedz się więcej o hurtowej sprzedaży paliw oferowanych w PETROMEX: https://petromex.pl/oferta/paliwa/

    Przeczytaj również