Przed tobą bieżące informacje dotyczące produkcji zielonego wodoru, redukcji sprzedaży i rejestracji pojazdów z napędem diesla w Polsce czy też dostaw oleju napędowego dla PKP Intercity, czyli najważniejsze wydarzenia kwietnia 2024 roku na rynku paliw i energii.
Według dziennika „Rzeczpospolita” spadek sprzedaży pojazdów jest w Polsce obecnie czterokrotnie wolniejszy niż w całej Unii Europejskiej. Zmniejszenie rejestracji samochodów na olej napędowy w Unii Europejskiej względem zeszłego roku wyniosło 10,6%, z kolei w Polsce ten sam wskaźnik nie przekroczył poziomu 2,3%. Pozostajemy w tyle również w kwestii rejestracji aut elektrycznych: ich udział w nowych rejestracjach wyniósł w ubiegłym miesiącu 3,4%. Z drugiej jednak strony wśród krajów Unii przodujemy w kwestiach takich jak redukcja rejestracji aut benzynowych oraz rozwój rynku osobowych aut hybrydowych.
Ogólnopolski przetarg na dostawy oleju napędowego dla PKP Intercity wygrała spółka PGE Energetyka Kolejowa. W ramach kontraktu obejmującego okres 3 lat dostawca należący do Grupy PGE zobowiązał się dostarczyć największemu polskiemu operatorowi kolejowemu prawie 20 tys. m³ oleju napędowego. Według kontraktu paliwo ma zostać wykorzystane przede wszystkim do realizacji przewozów pasażerskich na liniach niezelektryfikowanych lub częściowo zelektryfikowanych – te stanowią 37% wszystkich linii kolejowych w Polsce. Ponadto olej ma również być używany do prac wykonywanych na bocznicach kolejowych przez lokomotywy manewrowe.
Koncern paliwowy MOL uruchomił zakład produkcji wodoru przy wykorzystaniu energii odnawialnej. Węgierska firma, dążąca do zostania silnym numerem dwa na polskim rynku paliw, uruchomiła fabrykę zielonego wodoru w mieście Százhalombatta nad Dunajem. Zakład ma moc 10 MW i jest w stanie wyprodukować 1,6 tys. ton wodoru rocznie, co ma przełożyć się na redukcję emisji CO₂ przez Rafinerię Dunajską o o 25 tys. ton rocznie. Dyrektor generalny koncernu MOL, József Molnár, porównuje tę redukcję do wycofania z ruchu około 5500 samochodów z dnia na dzień. Inwestycja rzędu 22 mln euro to część szerszej strategii o nazwie „Shape Tomorrow”. Budowa podobnych zakładów planowana jest również w Rijece i Bratysławie.
Wsparcie finansowe Unii Europejskiej będzie niezbędne w procesie realizacji planów produkcji wodoru ze źródeł odnawialnych. W dniach 23–25 kwietnia w Amsterdamie odbyła się konferencja Europe Flame Gas and LNG. Obecni na niej reprezentanci firm takich jak norweski Equinor i niemiecki Uniper stwierdzili jednogłośnie, że misja produkcji wodoru ze źródeł odnawialnych bez wsparcia Unii Europejskiej będzie trudna, a być może nawet niemożliwa. Według odgórnego planu dążenia krajów członkowskich do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych 10 milionów ton odnawialnego wodoru ma zostać wyprodukowanych, a drugie 10 milionów ton importowanych do końca 2030 roku. Jak się okazuje, przejście na czyste paliwa w tak znacznym stopniu oraz stosunkowo krótkim okresie będzie jednak wymagało od Unii Europejskiej znacznego wsparcia przedsiębiorstw energetycznych.
Reakcją na rygorystyczne postanowienia pakietu „Fit for 55”, który zakłada ograniczenie emisji dwutlenku węgla również przez sektor lotniczy, jest coraz więcej projektów mających na celu jeszcze efektywniejszą produkcję SAF, czyli ekologicznego paliwa lotniczego (z ang. Sustainable Aviation Fuel). Za przykład może posłużyć planowane zamontowanie instalacji do produkcji SAF z lokalnych odpadów na terenie jednej z chińskich rafinerii (za budowę odpowiadają firmy TotalEnergies oraz SINOPEC). Zgodnie z europejskim planem udział alternatywnych paliw w całkowitym zużyciu paliw lotniczych ma zwiększać się co 5 lat i wynosić odpowiednio: 2% od 2025, 6% w 2030, 20% w 2035, 34% w 2040, 42% w 2045 i 70% w 2050 roku. Paliwa lotnicze z recyklingu są produkowane z gazów odlotowych oraz odpadów tworzyw sztucznych, jednak zgodnie z najnowszymi przepisami termin „zrównoważone paliwa lotnicze” będzie obejmował również paliwa syntetyczne, niektóre biopaliwa produkowane z pozostałości rolnych lub leśnych, zużytego oleju spożywczego, bioodpadów czy też niektórych tłuszczów zwierzęcych.